,,Sporty i różnorodność”, to temat przewodni wymiany w ramach projektu Erasmus+ , zrzeszającego szkoły partnerskie z Włoch, Francji, Malty, Grecji, Bułgarii i Polski. Koordynatorem projektu jest Gabriela Olea Martin, nauczycielka języka angielskiego i hiszpańskiego w I LO. Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Kwidzynie, wyłonieni na podstawie konkursu z j. angielskiego oraz testu sprawnościowego, wraz ze swoimi opiekunami spotkali się w dniach 8-12 kwietnia 2019 r. w malowniczym miasteczku portowym Civitavecchia, 60 km na północny-zachód od Rzymu. Opiekunami podczas wyjazdu byli: Grażyna Urbanowicz, nauczycielka języka angielskiego i Bogdan Kalińczak, nauczyciel wychowania fizycznego. Historia tego głównego portu Imperium Rzymskiego spotykała nas na każdym kroku. Najważniejsze zabytki warte zwiedzenia to Fort zaprojektowany przez Michała Anioła, mury obronne, czy Katedra p. w. Franciszka z Asyżu. Włoscy uczniowie oraz nauczyciele spisali się na medal i niczym profesjonalni przewodnicy dzielili się z nami obszerną wiedzą na temat swojego miasta, a także okolicznych zabytków. Zazwyczaj pełne turystów miasteczko, tym razem, w połowie kwietnia, okazało się wyjątkowo spokojne i zauroczyło nas swoim sielskim klimatem- symbolem włoskiego dolce vita: kafejkami oraz restauracjami zapełniającymi się dopiero po godzinie 19 i tętniącymi życiem do późnych godzin nocnych. Serwowane tam tradycyjne włoskie potrawy zachwycały nas każdego dnia: przepyszna pizza Margherita na cienkim cieście z mozarellą, kawałkami pomidorów, posypana rukolą, owoce morza oraz oczywiście wszelkiego rodzaju makarony: lasagne, spaghetti bolognese, spaghetti alla carbonara , ravioli czy cudowny deser tiramisu. Po tak obfitych posiłkach nie pozostawało nam nic innego, jak ochoczo brać udział w zajęciach sportowych: grach i zabawach na plaży, trekkingu, kręglach, żeglowaniu czy joggingu wzdłuż brzegu morza.
Ideą projektu ,,Sporty i różnorodność” jest przełamywanie barier językowych oraz kulturowych. Sport, który nie zna barier i jest uniwersalnym doświadczeniem, stwarza do tego wspaniałą możliwość. Pomimo różnego pochodzenia, języka, koloru skóry i doświadczeń, podobnie odczuwaliśmy zmęczenie, radość i ekscytację wynikającą ze zwycięstwa, ideę fair play i współpracy z drużyną. Zaś o barierach językowych nie było mowy! Nasi uczniowie, już od pierwszych chwil na lotnisku, ochoczo ‘switched into English’, rozmawiając nawet między sobą w j. angielskim, nie mówiąc już o długich dyskusjach z pasażerami w samolocie, zaś nasze uzdolnione językowo licealistki chętnie uczyły się w podróży włoskich zwrotów i wyrażeń. Udział w programie Erasmus+ to niezapomniane przeżycia, nowe przyjaźnie oraz otwarcie na nowe kultury i zdobywanie doświadczeń. Wkrótce kolejny wyjazd, tym razem do Grecji. Arrivederci!